Oszustwo na BLIKA. Do Komisariatu Policji w Szklarskiej Porębie zgłosiła się mieszkanka powiatu karkonoskiego, która została oszukana, na tzw. blika.
Kobieta straciła 2000 zł podając kod blik oszustowi, który włamał się na konto profilowe na portalu społecznościowym jej znajomej i kontaktował się z nią za pośrednictwem komunikatora. Jeleniogórscy policjanci walcząc z tego typu przestępczością po raz kolejny ostrzegają. Pamiętajmy. Zanim zdecydujemy się pomóc innej osobie przekazując jej swoje środki pieniężne, potwierdźmy, że to właśnie z nią prowadzimy konwersację.
Nie dajmy się okraść! Jeleniogórscy policjanci przestrzegają przed tą formą oszustwa internetowego, która jest coraz bardziej popularna. Złodzieje kradną tożsamość osoby, podszywają się pod nią i wykorzystując zaufanie proszą jej znajomych o podanie hasła „Blik”. O sposobie działania oszustów tą metodą przekonała się mieszkanka powiatu karkonoskiego, która straciła w ten sposób 2000 zł. Kobieta oszustowi, który włamał się na konto profilowe na portalu społecznościowym jej znajomej przekazała kod blik, wierząc, że pomaga jej w trudnej sytuacji finansowej.
Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Pamiętajmy! Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji oraz wiadomości od znajomych. Taka właśnie forma kontaktu może się okazać zwykłym oszustwem. Możemy stracić swoje oszczędności. Warto więc potwierdzić tego typu konwersację dzwoniąc do osoby, która prosi nas o pieniądze lub chociażby wysłać smsa na jej numer telefonu i poczekać na odpowiedź.
Przestępcy wykorzystują nieuwagę osób korzystających komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do internetu i włamują się na ich konta, dlatego właśnie jeleniogórscy policjanci przypominają mieszkańcom Jeleniej Góry oraz powiatu karkonoskiego o kilku ważnych kwestiach:
• Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
• Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu ich użytkowania.
• Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
• Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
• Informujmy dzieci o szkodliwych konsekwencjach wykorzystywania internetu.
• Kontrolujmy strony internetowe, które przeglądają najmłodsi.
• Zablokujmy te witryny, których według nas dzieci nie powinny przeglądać.
• Uaktualniajmy system operacyjny i oprogramowanie, którego używamy.